Hemofilik a sport: Na prvním místě bezpečnost!

Sportování přináší hemofilikům řadu pozitiv. Zvláště úzkostliví rodiče malých pacientů by proto neměli podléhat zbytečnému strachu o své potomky, rozhodnou-li se pro nějakou pohybovou aktivitu. Když se sport vybere a provádí správně, není se čeho obávat.
Hemofilik a sport: Na prvním místě bezpečnost!

Tréninkem se nejen vytváří svalová hmota, posiluje tělo a udržuje váha, ale vylepšuje se i soustředění, utužuje se týmový duch a celkové vnímání sebe sama. Pohybem se může bojovat třeba s diabetem či s depresemi. Navíc studie ukázaly, že děti se silnějším muskulo-skeletálním systémem, tedy s pevnějšími svaly, mají méně epizod spontánního krvácení než ostatní. Důvodů, proč dítě ve sportu podporovat, je tedy dostatek.

Jak si vybrat

Pokud se rozhodujete, která aktivita je pro vás nebo vašeho malého hemofilika nejvhodnější, rozmyslete si, jak často se jí chcete věnovat, kdy se objevilo poslední krvácení a jestli jsou nějaké kloubní nebo svalové problémy. Dále si sport vybírejte podle:

  • věku: U mladších dětí je u sportů jako fotbal nebo basketbal důležitější fakt, že jsou v týmu a hrají s ostatními, než to, jaké zranění jim trénink může přinést. Dokud jsou hemofilici opravdu malí, nedochází tolik ke kontaktu s ostatními spoluhráči a úrazy nejsou tak časté. Když se z nich ale stanou teenageři, může být tento typ sportu příčinou závažného poranění kotníku nebo kolene. Proto je u dospívajících a dospělých vhodnější třeba plavání, tenis, jízda na kole či golf – tedy nekontaktní sporty.
  • dosavadních aktivit: Pokud jste dosud žádný sport nevykonávali, poraďte se nejprve se svým lékařem, kdy je vhodné začít, a postupujte od snazšího k náročnějšímu. Ideálně by pohybová aktivita měla následovat brzy po podání profylaxe, kdy jsou hodnoty srážlivých faktorů nejvyšší.

Na ukázku pro vás máme malou tabulku sportů rozdělených podle americké Národní nadace hemofiliků (National Hemophilia Foundation) do bezpečnostních tříd.

1 – bezpečný

1,5 – bezpečný až středně rizikový

2 – středně rizikový

2,5 – středně až vysoce rizikový

3 – vysoce rizikový

Aerobik

 

 

2

 

 

Baseball

 

 

 

2,5

 

Basketbal

 

 

 

2,5

 

Jízda na kole

 

1,5

 

 

 

Boxování

 

 

 

 

3

Spinning

 

1,5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Golf

1

 

 

 

 

Gymnastika

 

 

 

2,5

 

Fotbal

 

 

 

2,5

 

Hokej

 

 

 

 

3

Kolečkové brusle

 

 

 

2,5

 

Taiči

1

 

 

 

 

Pilates

 

1,5

 

 

 

Běh

 

 

2

 

 

Lyžování

 

 

 

2,5

 

Běžkování

 

 

2

 

 

Snowboard

 

 

 

2,5

 

Plavání

1

 

 

 

 

Tenis

 

1,5

 

 

 

Volejbal

 

 

 

2,5

 

Chůze

1

 

 

 

 

Jóga

 

 

2

 

 

(jez)

Zdroj: 
www.hemophilia.org


Hodnocení článku

HLEDÁŠ HELP? HEMOJUNIOR!

Dočetli jste až sem a stále vám něco chybí? Navštivte webové stránky Hemojunioru, který pomáhá dětem s hemofilií, jejim rodinám a přátelům. Staňte se našimi přáteli i vy!

Další články

hemofilie

Centra pomoci

Soutěž

Anketa

Dodržujete zdravý jídelníček?

(34)
(43)
(28)