Hemofilik o Vánocích: jak mlsat zdravě a bez výčitek

Hlídat si tělesnou váhu uprostřed vánočního hodování je zvlášť důležité pro jedince s hemofilií nebo jinými poruchami srážlivosti krve. Udržování zdravé hmotnosti pomáhá snížit počet krvácivých příhod i množství faktoru potřebného k zabránění krvácení.
Hemofilik o Vánocích: jak mlsat zdravě a bez výčitek

Během Vánoc stoly přetékají lákavými dobrotami. Tady je několik tipů, které vám pomohou zůstat zdraví a během svátků se nepřejídat:

  1. Jezte pouze malé porce svých oblíbených kalorických jídel. Sbíhají se vám sliny na zamilovaný dortík? Dopřejte si ten požitek, ale pozor! Vezměte si jen jeden kousek, a ne třeba pět během hodiny. Z mnoha cukrovinek si vyberte tu nejbáječnější a dokonale si ji vychutnejte.
  2. Volte raději lehké a nadýchané dezerty. Milujete sladké? Sáhněte po piškotovém koláči s ovocem. Kvůli nízkému obsahu kalorií jsou vhodné i jogurtové moučníky. Jsou lehké a přitom dokážou být až hříšně dobré.
  3. Pijte dostatek vody. Říká se, že hlad je převlečená žízeň, a něco pravdy na tom bude. Již při mírném nedostatku tekutin se může objevit pocit hladu. Abyste tomuto pocitu předešli, pijte doušky vody mezi jednotlivými sousty.
  4. Nevynechávejte jídla. Snídaně je velmi důležitá. Když ji vynecháte, večer „vybílíte“ ledničku. Nejenže se budete cítit unavení a podráždění, ale budete se i přejídat. K snídani je vhodné si připravit např. ovesné vločky, rozinky a ořechy. V poledne si naservírujte lehký salát.
  5. Zůstaňte fyzicky aktivní. Pěstujte rekreační aktivity, které vás baví. Užijte si bruslení, hrajte si s dětmi ve sněhu a společně postavte sněhuláka!

Dejte si předsevzetí

Téměř každý z nás si pravidelně dává novoroční předsevzetí, ale přiznejme si, že málokomu se podaří ho splnit. Buďte výjimkou! Slibte sobě a svým kloubům to nejlepší. Co to je? Přece že se budete v novém roce více hýbat, cvičit a přiměřeně sportovat. Naše rady vám pomohou udržet zdravý životní styl po celý rok:

  1. Buďte realističtí. Vyberte si bezpečné, dosažitelné cíle s rozumným časovým rozvrhem. Pro co se rozhodnete, dělejte důsledně. Chcete-li chodit plavat do bazénu, začněte jednou hodinou týdně. Po dvou až třech měsících můžete zátěž zvýšit.
  2. Noste krokoměr. Výzkum ukázal, že lidé, kteří nosí při sobě krokoměr, se více pohybují, snadněji hubnou a jsou celkově zdravější.
  3. Cvičte s kamarádem. Cvičit sám je nuda. Najděte si parťáka! Chodit do fitka ve dvou motivuje.

Výhody cvičení vysoce přesahují možná rizika. Pravidelné cvičení znamená zdravější svaly a klouby. Zvolené cviky vždy konzultujte se svým lékařem a v případě krvácení se na něj co nejdříve obraťte.

Veselé Vánoce a šťastný nový rok!

(hah)

Zdroj:
www.hemophiliafed.org


Hodnocení článku

HLEDÁŠ HELP? HEMOJUNIOR!

Dočetli jste až sem a stále vám něco chybí? Navštivte webové stránky Hemojunioru, který pomáhá dětem s hemofilií, jejim rodinám a přátelům. Staňte se našimi přáteli i vy!

Další články

hemofilie

Centra pomoci

Soutěž

Anketa

Dodržujete zdravý jídelníček?

(34)
(44)
(28)