Hlídejte si dostatek železa, zabráníte anémii

hlapci s hemofilií jsou ohroženi krvácením – především do kloubů. Krvácení může poškodit klouby, poškodit mozek nebo u závažnějšího úrazu vede k akutnímu ohrožení života při velké krevní ztrátě.
Hlídejte si dostatek železa, zabráníte anémii

Chlapci s hemofilií jsou ohroženi krvácením – především do kloubů. Krvácení může poškodit klouby, poškodit mozek nebo u závažnějšího úrazu vede k akutnímu ohrožení života při velké krevní ztrátě. Ale i opakované drobné krvácení může mít nepříjemný následek a tím je anémie – chudokrevnost.

Anémie z opakovaného krvácení

Anémie způsobená opakovaným krvácením se řadí mezi anémie z nedostatku železa. Nedostatek železa je nejčastější příčinou anémií. Železo je obsaženo v krevním barvivu, hemoglobinu, který je uložen v červených krvinkách, tzv. erytrocytech. Lidské červené krvinky se neustále tvoří v kostní dřeni a mají životnost asi 120 dní, poté se rozpadají a uvolněné železo dokáže tělo z velké většiny znovu využít. Problém nastává, pokud se krvinky z těla ztrácí, což se děje právě při krvácení. Zásoby železa v těle totiž nejsou velké, jen asi 3,5–5 g tohoto prvku. Pro představu: je to asi takové množství jako v jednom hřebíku.

Nenápadné, ale závažné ztráty

Každý den se za běžných okolností ztrácí z těla zhruba 1 mg železa u muže, u ženy dvojnásobek – je to způsobeno pravidelným menstruačním krvácením. Při opakovaném drobném krvácení, ke kterému může u hemofiliků docházet, se ztráty sčítají a zásoba železa v těle je rychle vyčerpána. Při nedostatku železa v těle se tvoří méně hemoglobinu a červené krvinky jsou menší než obvykle.

Jak se chránit před nedostatkem železa

Zabránit ztrátám:

U hemofiliků je toto zcela stěžejní.

  • Dodržujte zásady léčby chybějícím srážlivým faktorem, aby se zabránilo spontánnímu krvácení.
  • Dbejte na bezpečnost, aby se zabránilo úrazům, kde hrozí riziko krvácení, především na vhodný výběr aktivit a sportů a užívání kvalitních ochranných pomůcek.

Dodávat tělu dostatek železa:

Dostatek železa ve stravě je důležitý. Ve střevě se ale vstřebává pouze asi desetina železa ve stravě obsaženého, takže množství železa ve stravě musí být desetinásobné, než je denní potřeba, která představuje 1–2 mg, u žen více.

  • Jezte potraviny s vysokým obsahem železa: červené maso, vnitřnosti, luštěniny, sóju, ořechy, brokolici, zelenou listovou zeleninu.
  • Pokud i přes stravu s dostatkem železa má hemofilik nízké zásoby železa v těle, může lékař doporučit dodávání železa ve formě kapek nebo tabletek.

(vesa)

Zdroj:
www.webmd.com
www.medicinenet.com


Hodnocení článku

HLEDÁŠ HELP? HEMOJUNIOR!

Dočetli jste až sem a stále vám něco chybí? Navštivte webové stránky Hemojunioru, který pomáhá dětem s hemofilií, jejim rodinám a přátelům. Staňte se našimi přáteli i vy!

Další články

hemofilie

Centra pomoci

Soutěž

Anketa

Dodržujete zdravý jídelníček?

(34)
(43)
(28)