Jak vybrat indoorový sport pro hemofilika

Hemofilik může sportovat i přes zimu, jen je potřeba zvolit vhodnou a bezpečnou aktivitu. Protože se v nepříznivém počasí nelze věnovat oblíbené chůzi, běhu a cyklistice, je vhodné vybírat z pestré nabídky indoorových sportů.
Jak vybrat indoorový sport pro hemofilika

Hemofilik může sportovat i přes zimu, jen je potřeba zvolit vhodnou a bezpečnou aktivitu. Protože se v nepříznivém počasí nelze věnovat oblíbené chůzi, běhu a cyklistice, je vhodné vybírat z pestré nabídky indoorových sportů.

Než se rozhodnete

Předtím, než si vyberete pro vás tu pravou aktivitu, je na místě položit si několik otázek:

  • Jak často se chci sportu věnovat?
  • Došlo v minulosti ke krvácení? Které svaly či klouby jsou ohrožené?
  • Jaké budou výdaje na pravidelné sportování?
  • Na jaký stupeň fyzické zátěže jsem zvyklý?

Pokud jste delší dobu nedělali nic, začněte velmi zvolna. O svých plánech se můžete poradit i s trenérem, který vám vytvoří individuální plán.

Užívejte si bez rizika

Některé sporty jsou pro hemofiliky vhodnější, u jiných hrozí úraz a poranění, proto je lepší se jim vyhnout. Nabízíme výběr z těch bezpečnějších indoorových aktivit:

  • Spinning je indoorovou variantou jízdy na kole. Stroje ovšem stojí na místě, vše probíhá pod vedením instruktora. Pohyb je ideální ke zlepšení činnosti oběhové soustavy i k posílení svalstva nohou, zad a hýždí. Během hodiny se vystřídají různé formy zátěže – od rychlé jízda (rovinky) přes pomalou vytrvalostní až k větší zátěži, která simuluje šlapání do kopce.
  • Cvičení na míčích (fitball) využívá balon k posílení svalstva břicha a zad a ke zlepšení rovnováhy.
  • Fitness neboli cvičení v posilovně. Je potřeba vybrat si vhodné stroje, ne každé posilování je pro hemofilika vhodné. Cvičební zátěž je dobré probrat s trenérem, který vám připraví vhodný program na míru. Můžete vyzkoušet například stepper, běžecký pás, veslařský trenažér, rotoped nebo cvičení s menšími činkami.
  • Taj-či je spojení pomalého a důkladného provedení pohybů, vědomého dýchání a meditace. Jde o aktivitu velmi bezpečnou i pro hemofiliky.
  • Pilates čili posilování s různými pomůckami i bez nich a zaměřené na střed těla je bez rizika, pokud je správně prováděno.
  • Jóga znamená protažení všech svalových skupin a speciální práci s dechem. Opět může být pro hemofiliky bezpečná jen při správném provedení.
  • Indoorové lezení na lezecké stěně lze též vyzkoušet. Sice hrozí riziko pádu, pod vedením zkušeného instruktora a při užití vhodného vybavení je ale toto nebezpečí velmi malé. Lezení může být vhodnou variantou pro mladé hemofiliky, kteří hledají dobrodružství.

Před každým cvičením je důležité začít protažením a zahřátím celého těla, což sníží riziko poranění. Pokud máte při výběru vhodného sportu pochybnosti, poraďte se s lékařem.

(hak)

Zdroj: www.hemophilia.org


Hodnocení článku

HLEDÁŠ HELP? HEMOJUNIOR!

Dočetli jste až sem a stále vám něco chybí? Navštivte webové stránky Hemojunioru, který pomáhá dětem s hemofilií, jejim rodinám a přátelům. Staňte se našimi přáteli i vy!

Další články

hemofilie

Centra pomoci

Soutěž

Anketa

Dodržujete zdravý jídelníček?

(34)
(43)
(28)